Het jaarlijks terugkerende Running Dinner komt er weer aan! Op zaterdag 4 november gaat iedereen weer los. Dit jaar op het thema: Favoriete Film(scene). Alles wordt uit de kast getrokken om kans te maken op de award voor Beste Outfit, Beste Gerecht of Beste Aankleding. Wie gaat er dit jaar met de award naar huis?
Een clinic schoonspringen gegeven door Europees Master Kampioene die over een paar weken ook voor goud gaat op het Wereldkampioenschap in Japan...
Wie wilt dat nou niet?!
De clinic wordt gegeven in het Sloterparkbad in Amsterdam en ervaring is niet nodig.
Op maandag 26 september organiseren we een interesante workshop persoonlijke ontwikkeling met Human Design. Deze wordt verzorgd door Astrid Heystee, oud lid van JCI Kennemerland.
Inschrijven: mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Kosten: €10,- incl hapje drankje
Aanvang 19:30
Locatie: Haarlem
Misschien heb je er eens iets over voorbij horen komen in een podcast, of heb er iets over gelezen op instagram, Human Design krijgt steeds meer bekendheid. Maar wat is het eigenlijk en wat heb je er aan op zakelijk vlak?
Het Human Design Systeem is een persoonlijke ontwikkelingstool die er van uitgaat dat we tijdens de geboorte bepaalde kernkwaliteiten hebben meegekregen op basis van de neutrino energie die toen “in de lucht” hing. Dus je vult voor deze tool geen vragenlijsten in die beïnvloed kunnen worden door je gedachten en je huidige kennis en ervaring. Je unieke blauwdruk komt mechanisch tot stand door een berekening op basis van je geboortedag, tijd en plaats. Zie het als een handboek om je natuurlijke zelf te herontdekken.
Want vanaf onze geboorte worden we geconditioneerd door onze omgeving, het gezin waar we opgroeien, de schoolomgeving, de kansen die krijgen en de verschillende werkculturen waarin we werken. We hebben geleerd om ons aan te passen en te leven naar de verwachting van anderen. Terwijl we allemaal eigen energie en unieke kwaliteiten in ons hebben. Inzicht krijgen in wat van “jezelf is” en wat van een ander kan heel waardevol zijn in je zakelijke en privé omgeving.
Het Human Design systeem een synthese van oude wijsheden en nieuwe wetenschap. Het systeem combineert elementen uit de Astrologie, de Chinese I-Ching en de Joodse Tree of Life samen met kwantum fysica, genetica en neutrino energie tot “the science of differentiation".
Het gaat over jouw (aura) energie. Het gaat over luisteren naar je lichaam. Maar ook over emotionele intelligentie. Het geeft inzichten hoe je beslissingen kunt nemen op basis van je gevoel i.p.v. met je ratio. Daarnaast gaat het over wie jij bent in relatie tot de ander. Met welke energie beïnvloed jij een ander en hoe wordt jij beïnvloed door de ander?
Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met onze energie. Naast een korte introductie over het Human Design Systeem gaan we zelf aan de slag. We gaan een aura experiment doen waarbij we gaan luisteren naar ons lichaam. We gaan ondervinden hoe we anderen onbewust beïnvloeden en wanneer we zelf beïnvloed worden door de energie van anderen.
De workshop wordt gegeven door Astrid Heystee. “Ik kwam zelf in aanraking met Human Design in mijn revalidatie periode na een hernia operatie. Ik zat heel laag in mijn energie en voelde me niet top, maar ik was medisch “uitbehandeld”. Ik was hierdoor getriggerd om meer over energie te leren en toen liep ik tegen het Human Design systeem aan. Ik herkende zoveel in mijn blauwdruk dat er behoorlijk wat kwartjes vielen waarom ik, onbewust, bepaalde dingen deed.
Qua emotionele intelligentie heeft het mij veel gebracht doordat ik mezelf en mezelf in relatie tot een ander veel beter begrijp nu. Ik ben met meer compassie naar mezelf en anderen gaan kijken. Ik ben gaan “leven” volgens mijn design en ondanks chronische zenuwpijn voelt het nu alsof iemand een energiedrankje in mij heeft losgelaten.
Ik was er zo van onder de indruk dat ik nu twee opleidingen volg aan the International Human Design School en het BG5 instituut, de zakelijke variant van Human Design, met als doel om anderen te helpen met hun persoonlijke ontwikkeling. Ik deel graag mijn kennis er ervaring met “mijn oude clubje” JCI Kennemerland tijdens deze persoonlijke ontwikkeling workshop”.
Vrijdag 5 augustus hebben we met een 20-tal, jong en oud het strand van Zandvoort van zwerfafval verlost.
Onder begeleiding van niemand minder dan de Klimaatpiraat werden de kinderen met hun ouders meegenomen over het strand. Naast het opruimen hebben we ook veel geleerd over wat er nog meer op het strand te vinden is.
We sloten deze beach clean-up af met een welverdiend drankje bij strandpaviljoen Thalassa Bodega.
Meer weten over de Klimaatpiraat? Klik dan op zijn naam om alles over hem te leren. Een echte aanrader voor ieder kinderpartijtje.
Update: Workshop is vol
Op maandag 29 augustus organiseren we een supergave workshop DEBATTEREN. Deze wordt verzorgd door Dé Nederlandse Debatclub uit Amsterdam, inmiddels de grootste debatclub van Nederland. Dé Nederlandse Debatclub heeft 177 leden maar geeft ook regelmatig trainingen aan het bedrijfsleven, politici, overheidsorganisaties en in het onderwijs.
Inschrijven: mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Kosten: €10,- incl hapje drankje
Locatie: Haarlem
Tijdens deze interactieve inspirerende training krijg je inzicht in het stappenplan hoe je een betoog kunt opbouwen. De zogenoemde BETOOGLADDER wordt besproken. Deze BETOOGLADDER zal dan de rest van je leven de basis zijn als jij een keer ergens een speech of pitch moet houden. Maar ook weet je door de BETOOGLADDER je verkoopgesprekken naar een hoger niveau te brengen. Natuurlijk gaan we dit oefenen tijdens de workshop. En wie weet krijg je nog wel lastige vragen over de speech die jij gaat presenteren tijdens deze workshop. Tja, wat doe je dan?
Beschouw deze workshop als een mooie impuls voor belangrijke persoonlijke vaardigheden op het gebied van spreken in het openbaar, pitchen, speechen, debatteren, argumenteren en jezelf presenteren: kortom De Kunst van het Gelijk Krijgen.
De workshop wordt gegeven door debattrainer JERRY HELMERS, co-founder bij Dé Nederlandse Debatclub én schrijver van het boek ‘Speechen voor gewone mensen’. (nov. 2021)
BETTER TOGETHER 💚
Dit is onze levensles die wij hebben gedeeld met Steef de Ruijter (NATUURlijk! met Steef).
Bij onze ALV (algemene leden vergadering) hadden wij het genoegen om Steef als spreker te hebben. Zij heeft haar verhaal van dolfijnentrainer, strandopruimer (plogger) en miniverschil gedeeld.
Wat een energie en optimisme. Samen kleine dingen doen om een megaverschil te maken.
JCI is een internationale organisatie met de missie: 'Create better leaders to create better societies, vrij vertaald in persoonlijke ontwikkeling met als gevolg een positieve verandering in de maatschappij 💪
Meer weten over ons? Kom met ons kennismaken
Een gedeelte van onze kamer JCI Kennemerland is op pad gegaan met bejaarden van ‘verzorgingstehuis in de duinen’.
We hadden prachtig zomerweer en hebben een heerlijke wandeling door de duinen gemaakt, die bij veel oudjes een hoop oude herinneringen losmaakte.
Halverwege hebben we de schaduw opgezocht om een drink pauze in te lassen want dat is erg belangrijk met de warme temperaturen.
Op deze manier hebben we een mooie bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Een kleine moeite, maar een prachtige ervaring voor jong en oud.
Wil jij nou ook een keer zoiets doen? Neem dan contact op met een lokaal verzorgingshuis bij jou in de buurt; want voor wandelingen zoals deze, zijn er nooit genoeg vrijwilligers en je maakt absoluut iemand zijn dag hiermee.
Donderdagavond hebben we eindelijk weer een niet-digitale vergadering gehad met de leden van JCI Kennemerland. Fijn om iedereen weer bij elkaar te zien! Vooraf een (Veganistisch) hapje en drankje in het restaurant Mama Gaia en daarna de ALV, tevens in het nieuwe duurzame pand Oceans. Merijn Everaarts, de oprichter van Mama Gaia, Oceans én de bekende Dopperflesjes, vertelde zijn inspirerende verhaal.
Natuurlijk werd na de ALV Oranje toegejuicht onder het genot van een drankje.
We kijken terug op een geslaagde avond!
Op 8 mei organiseerde de Fun-commissie een "Running Diner". Een alternatief op de befaamde jaarlijks terugkerende Running Diner. Hopelijk volgt die nog later dit jaar. Wanneer het weer kan.
Nu was er dus een variant georganiseerd, volgens de adviezen van het RIVM en de overheid. Ook dit werd een succes!
Hoe ging het in zijn werk?
Je deed of mee als gastheer/gastvrouw of als ‘chef take away’.
Als gastheer/-vrouw haalde je overdag bij 3 ‘chef take aways’ het voor- hoofd- en nagerecht en verwelkomde je vanaf 19 uur 2 ‘chef take aways’ bij je thuis met lekkere drankjes. Uiteraard bleven zij de gehele avond :-)
Als 'chef take away’ bereidde je of een voor- of hoofd- of een nagerecht voor. Deze werd vervolgens opgehaald door een gastheer/ -vrouw. Daarna ging je op pad naar jouw gastheer/ -vrouw voor die avond om lekker achterover leunen onder het genot van een hapje en een drankje.
Er was natuurlijk een thema gekoppeld aan de avond: je favoriete tv serie of film. Het eten, de aankleding, de drankjes, alles stond in teken van jouw favoriet. Aan de ‘chefs’ was gevraagd om een trailer, teaser of fragment van hun favo serie of film te delen met de gastheer/-vrouw zodat deze het weer aan tafel kon delen met zijn/haar gasten.
Ondanks dat we allen weer uitkijken naar een Running Diner zoals deze bedoelt is, kan de Fun-commissie en alle deelnemende leden terugkijken op een geslaagde avond.
Ommetjes lopen is niet alleen goed voor je hersenen - en voor die Corona kg’s 😅 - het is ook heel gezond om met elkaar in contact te blijven. En leuk! Daarom lanceerde de Fun Commissie het initiatief om tijdens een ommetje lekker bij te praten met andere kamerleden.
De opdracht was heel simpel: download de app Ommetje, ga met elkaar wandelen en plaats een selfie (alles volgens de RIVM richtlijnen) in de groepsapp. En er werd wat afgelopen binnen de kamer! De gekste namen werden verzonnen, foto’s gedeeld, er waren zelfs prijzen te winnen: Laura Teunissen had de meeste Experience Points namelijk 494 EX, Mik Schous en Charlotte Roels deelde een eerste plek met de meest selfies met andere kamerleden. Zij hadden met 8 andere kamerleden een ommetje gemaakt. Er was zelfs een troostprijs voor Stefanie van der Sman voor het doelbewust niet behalen van de eerste plek in beide categorieën. Zij behaalde een mooie 2e plek met 437 XP.
Gefeliciteerd allemaal! 👏🏻👏🏻👏🏻
Het afgelopen jaar hebben we tijdens de vergaderingen van JCI Kennemerland mogen genieten van diverse externe sprekers die zich op de kaart hebben gezet in onze omgeving. André Kapitein, Rob Wieleman, Ruud Meijer, Bas Siers, Robert van Berkel, Gerard Jägers, Jasper Fleers, Marleen Zwartkruis, Richard van der Kuijl en Hans Huysmans vertelden ons hun verhaal. Dit bracht ons nieuwe inzichten, inspiratie en enthousiasme. Graag blikken we terug.
André Kapitein was de eerste spreker die ons in februari bezocht. Hij is een ondernemende uitvinder die middels wetenschappelijk onderzoek hightech producten maakt die bijdragen aan een schonere, veilige en gezondere wereld. André vertelde ons meer over zijn verschillende projecten. Een heuse inspiratiebron, blijf open staan voor onverwachte effecten!
In april vertelde Rob Wieleman, bekend van De Haarlemse ondernemersprijs, ons over20 live interviews die georganiseerd worden met verschillende deskundigen in Haarlem en omstreken. Rob weet als geen ander en adviseerde ons dan ook dat ondanks de lastige situatie voor jou als ondernemer dat je ten alle tijden in de driving seat moet proberen te blijven door initiatieven te ontwikkelen.
Ruud Meijer werkt als projectleider Waarderpolder met ondernemers aan een toekomstbestendig bedrijventerrein. Hier staat werken, innovatie, circulair ondernemen en opleiden centraal. Hij leert ons meer over sociaal ondernemerschap en het belang van duurzame arbeidsplaatsen creëren.
In juni kregen we Bas Siers op bezoek. Hij is Voorzitter van JCI Nederland en ook woonachtig in Haarlem. Bas vertelde ons over de uitdagingen die JCI landelijk momenteel heeft in organisaties van events i.v.m.de Corona maatregelen. Hij neemt ons mee in de uitdagende JCI strategie 2020 met als thema "Change tommorow, start today!".
Robert van Berkelis de 34-jarige eigenaar van de Het Wapen van Kennemerland in Overveen, dat ook wel bekend staat als "Stinkende Emmer". De Stinkende Emmer is tot 2012 jaren lang het thuishonk geweest voor de vergadering van JCI Kennemerland waar we1 keer per jaar nog terugkeren. Robert vertelt ons over de overname van het restaurant en over de eerste jaren als eigenaar. Ook is Robert sinds ruim een jaar eigenaar van het bekende Kraantje Lek. Hij gaat verder in op hoe hij daarbij verschillende hobbels heeft moeten nemen. Als laatste staan we stil bij de effecten van Covid-19 voor zijn restaurants.
Gerard Jägers, voormalig programma manager Energy Efficiency bij Tata Steel IJmuiden en JCI senator bezocht ons tijdens de buitenvergadering in augustus. Hij vertelde ons meer over de transitie naar duurzaam staal maken.
Aan de vooravond van World Clean Up day hebben we Supmission (Jasper Fleers & Marleen Zwartkruis) uitgenodigd om iets te vertellen over de acties die momenteel al plaatsvinden op de sup om Haarlem een stukje schoner te maken. Daar kunnen wij als kamer goed bij aansluiten!
Richard van der Kuijl is productieleider bij Vattenfall voor Noord-Holland met belangrijkste locaties in Velserbroek en in Diemen. Richard verteld ons in oktober over de historie van elektriciteit, de verschillende vormen waarin energie gewonnen kan worden en over de verduurzaming van energie. Daarnaast ging hij in op de enorme effecten die verstoringen in de energie levering kunnen hebben op de maatschappij en vertelde hij meer over een nieuw te bouwen grootste windpark voor de Hollandse kust.
Ten slotte kregen we in november Hans Huysmans op bezoek. Hij was het eerste erelid van de junior kamer Kennemerland. Hans wordt sinds 1984 elk jaar nog uitgenodigd om iets te vertellen over de historie van de club en om de door hem geïnitieerde H.H. award uit te reiken. De laatste jaren wordt de award uitgereikt aan een lid die achter de schermen heel veel betekent heeft voor de kamer.
Dank aan alle sprekers voor het delen van hun verhaal, we hebben het zeer gewaardeerd!
Door de corona crisis is eenzaamheid onder ouderen een nog grotere zorg binnen onze samenleving. De toenemende besmettingen in verpleeg- en verzorgingstehuizen zorgen ervoor dat deze ouderen minder bezoek mogen ontvangen of zelfs helemaal in isolement zitten. Uitjes en andere activiteiten qua dagbesteding zijn het afgelopen jaar volledig weggevallen. Veel ouderen die nog wel in hun eigen huis wonen komen bijna niet meer de deur uit. Het medicijn tegen eenzaamheid is aandacht.
Met de kerst voor de deur wil JCI Kennemerland daarom ouderen een hart onder de riem steken. Zowel binnen verpleeg- en verzorgingshuizen als onder ouderen in de buurt. Een momentje van oprechte en persoonlijke aandacht in de vorm van een handgeschreven kerstkaart met een persoonlijke boodschap. Denk bijvoorbeeld aan een kerstgedachte, mooi gedicht of misschien een zelfgemaakte tekening van uw kinderen voor “oma of opa”. Een kleine moeite, een groot gebaar. En een lichtpuntje tijdens de veelal eenzame dagen.
Wij willen iedereen daarom vragen om in december twee handgeschreven kaartjes te sturen naar een oudere van dagen die u wellicht niet kent, maar die u alsnog een fijne kerst boodschap wilt meegeven. Of een buurtbewoner waarvan u denkt dat hij of zij wel een beetje aandacht kan gebruiken. Laten we met zo veel mogelijk mensen een glimlach op het gezicht van een ander toveren en dit als een olievlek verspreiden over Nederland.
Gaan de kaartjes op de bus? Neem daar dan vooral een leuke foto van en plaats deze op (meerdere) social media. Roep daarbij iemand anders in uw netwerk op om ook twee kaartjes naar twee (on)bekende ouderen te sturen. Zo creëren we samen een golf van aandacht voor deze kwetsbare groep in de samenleving.
Vanwege privacy kunnen wij geen persoonlijke adressen delen. Kijk voor een adres van een verpleeg- of verzorgingstehuis in uw buurt bijvoorbeeld op: https://www.zorgkaartnederland.nl/verpleeghuis-en-verzorgingshuis of gebruik www.omapost.nl. Stuur een kaartje onder vermelding van JCI Kennemerland kerstactie 2020. Voor het desbetreffende tehuis is het dan ook bekend wat de insteek van deze kerstactie is.
Kom jij ook in (kerst)actie?
Met blije groet, JCI Kennemerland
De afgelopen maanden konden we met de versoepelde maatregelen gelukkig weer een aantal keer fysiek bij elkaar komen voor de maandelijkse vergadering. Deze maand was dat helaas niet mogelijk. Met de nieuwe maatregelen wisten we wat ons te doen stond, allemaal verzamelen op Zoom!
Voor deze digitale vergadering had het bestuur weer een mooie agenda op de planning staan. Zo keken we terug op het nationale congres waarbij het nieuwe bestuur voor het 2021 werd voorgedragen. Super trots zijn we dat wij als JCI Kennemerland weer 'hofleverancier' zijn van maar liefst 2 bestuursleden! Reinaert Wolff gaat de rol General Legal Council vervullen en Stefanie van der Sman gaat voor de functie van Secretaris Generaal!
Ook stond er weer een interessante spreker op het programma, namelijk Richard van der Kuijl. Richard is supervisor productie bij Vattenfall in Velserbroek en heeft de operationele verantwoordelijkheid van betrouwbare energieproductie en levering in onze regio. Richard is ingegaan op de beschikbaarheid van elektriciteit in het nu en voor de toekomst en op het groeiende gebruik van biomassa en de risico's op blackouts (storingen in energielevering).
Daarnaast hadden alle commissies weer een update over de afgelopen maand en hadden we een super originele Who is Who van Stefanie. Deze maand mochten we ook weer een nieuw lid verwelkomen, welkom Wouter!
Digitaal vergaderen is natuurlijk nooit zo gezellig als echt bij elkaar komen, maar toch hebben we weer een leuke en interessante avond gehad! Heel fijn dat we deze mogelijkheid hebben om toch bij elkaar te zijn op deze manier :)
Aanleiding
Op 11 juni heeft de Business commissie de eerste maal Business Talks binnen JCI Kennemerland neergezet. We hebben dit georganiseerd omdat we binnen onze kamer meer aandacht wilden besteden aan de pijler Business. De bestaande initiatieven waren toe aan een frisse blik. De Business commissie heeft vooral gekeken naar wat er binnen JCI Kennemerland wel/niet werkt. Vervolgens hebben we een concept uitgedacht waarbij het naast ondernemers, ook werknemers kunnen participeren. We zijn immers allemaal ‘ondernemende mensen’!
Het concept ‘JCI Business Talks’
Ondernemers en werknemers hebben we benaderd om te starten met 'JCI Business Talks'. Problemen of andere hulpvragen waar je op je werk mee te maken krijgt worden besproken in kleine groepjes leden van 4 tot 6 personen. Op je werk is het vaak lastig om deze issues te bespreken, ook omdat het collega's kan betreffen. Binnen JCI Business Talks kun je vrijuit in een kleine en vertrouwelijke setting je verhaal/vraagstuk inbrengen.
Denk bijvoorbeeld aan ‘samenwerken met een lastige collega’, ‘een idee overbrengen naar mede-ondernemers’. Er wordt vervolgens door de groep vragen gesteld en gebrainstormd over mogelijke oplossingen. Samen bedenken we een strategie die bij het vraagstuk past. Doordat iedereen in de groep individueel een oplossing aandraagt biedt dit de vraagsteller nieuwe inzichten en alternatieve oplossingen waar het lid zelf niet direct op zou zijn gekomen.
Waardevol voor ondernemende mensen
Deze eerste start van Business Talks smaakt naar meer! Leren van elkaars oplossingen én elkaars problemen. Ook gaven leden aan dat ze elkaar op een andere manier gingen zien. Het concept werd zeer goed ontvangen en we hebben extreem positieve reacties mogen ontvangen. Bijvoorbeeld van Laura: 'Goed geregeld, bedankt voor de mooie gesprekken' of van Esther: 'Wat een geslaagde avond! Dank organisatie en leuk om jullie ontmoet te hebben Juliette en Anne!'.
Regionaal vervolg?
JCI Business Talks willen we graag regionaal uitrollen. JCI Kennemerland is er van overtuigd dat er meer JCI leden zullen zijn die hier profijt bij zullen hebben en willen dit dan ook graag breder (in de regio) gaan aanbieden. Mits corona het toe laat willen we in de komende maanden langskomen bij naburige kamers.
Interesse of wil je dat we langskomen?
Mail de Business-cie via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Na het daverend succes van 2019 organiseren we ook dit jaar weer World Cleanup Day actie in Haarlem. Vorig jaar haalden we met z'n allen meer dan 100 volle vuilniszakken op. Dit is een resultaat waar we met z'n alle heel trots op mogen zijn! Ook dit jaar gaan we gewoon weer gezellig opruimen. Het idee is hetzelfde:
We nemen onze beste humeur mee en gaan zoveel mogelijk rommel opruimen, terwijl we van locatie A naar B lopen. We hebben vorig jaar gezien dat de binnenstad echt niet schoon is, dus we hoeven ons niet te vervelen.
Anders dan vorig jaar hebben we nu wel te maken met een pandemie. We geloven er echter in dat we op een veilige en verantwoorde manier de actie kunnen voortzetten, zolang we ons maar enigszins aanpassen. Het materiaal zal zowel vooraf als achteraf schoongemaakt worden en ook attenderen we mensen erop dat ze altijd afstand van anderen dienen te bewaren. Een derde maatregel is het beginnen in meerdere shifts (tijdsblokken). De actie start op meerdere momenten op de ochtend om zo drukte bij de start en eindpunt te voorkomen. Kies dus tijdig je starttijd als je verzekerd wilt zijn van een plek!
Net als vorig jaar vinden we het belangrijk om te weten op hoeveel mensen we kunnen regelen. Dit heeft te maken met het regelen van prikkers, afvalzakken en de COVID- maatregelen. Dit eist extra voorbereiding aan onze kant dus vandaar het vriendelijke verzoek.
Meld je aan middels het formulier. Hierbij kun je kiezen uit een tijdslot en direct aangeven met hoeveel mensen je graag wil meedoen.
Gisteren was er weer een mooie vergadering van JCI Kennemerland. Ditmaal met gastspreker Gerard Jägers, voormalig programma manager Energy Efficiency bij Tata Steel IJmuiden en JCI senator. Hij vertelde ons meer over de energietransitie bij Tata Steel IJmuiden. Zeer interessant, bedankt Gerard!
Gelukkig kunnen we ook in corona tijd nog samenkomen voor de maandelijkse algemene ledenvergadering (ALV). Deze maand de speciale zomer variant van de ALV, de buitenvergadering. Elk jaar in augustus vindt de vergadering op een fijne zomerse buitenlocatie plaats, dit jaar bij de prachtige Molenplas! Uiteraard met de nodige corona maatregelen maar heel fijn om weer met een groot deel van onze leden gezellig bijeen te komen voor deze interessante presentatie en afsluitende borrel.
Haarlem, juli – Op maandag 13 juli 2020 deelde JCI Kennemerland 31 zelfgemaakte appeltaarten uit. Helemaal zelf deden ze het eigenlijk niet. Bonaventuracollege Burggravenlaan sponsorde de ingrediënten. Deze actie werd georganiseerd, omdat de oorspronkelijke editie op Koningsdag vanwege corona niet doorging.
De appeltaartactie is een vaste pijler binnen JCI Kennemerland. Lid Lisa Niehoff: “Al 41 jaar lang bakken we taarten die we vervolgens verkopen op de vrijmarkt in Heemstede. Dat Koningsdag, en dus ook de vrijmarkt werd afgeblazen, mocht geen einde van deze lange traditie worden. We bedenken graag nieuwe plannen om de traditie toch voort te kunnen zetten.” Er werd dit jaar helaas geen bedrag opgehaald. In plaats daarvan koos de organisatie ervoor om de taarten te doneren.
Een goed doel werd ook dit jaar weer gekozen. Zowel het Reinaldahuis als Sint Jacob ontvingen in totaal 31 appeltaarten. De actie was een steuntje in de rug gedurende deze moeilijke tijden. JCI Kennemerland hoopt volgend jaar weer gewoon op de vrijmarkt in Heemstede te kunnen staan, zodat deze traditie alsnog succesvol voortgezet kan worden op de oude, vertrouwde manier.
JCI (Junior Chamber International) is een wereldwijd netwerk van jonge ondernemende mensen (tot 40 jaar) die met beide benen in de maatschappij staan. Samen organiseren we diverse initiatieven om, in onze eigen omgeving, positieve maatschappelijke veranderingen te realiseren. Wereldwijd hebben we meer dan 200.000 leden verspreid over ongeveer 120 landen.
JCI Nederland telt bijna 2.500 leden, verdeeld over zo’n 100 lokale verenigingen die Kamers worden genoemd, waarvan JCI Kennemerland er eentje is . Wil jij ook bijdragen aan positieve verandering en leuke mensen leren kennen? Dan is er altijd een Kamer bij jou in de buurt! Kijk voor meer informatie op www.jci.nl.
Learning by doing, welk JCI-lid kent dit niet? Maar waarom delen we alleen onze successen? Terwijl we juist veel kunnen leren van elkaars fouten. Durf jij je fouten toe te geven? Wat heeft het je gebracht en hoe heb je deze gebeurtenis daarna kunnen gebruiken in een succesvolle situatie? Be proud of your fout. JCI vond het tijd om alles te bundelen in het eerste MGZN van 2020 met als thema ‘Leren van fuckups’. Wij zijn trots op ons eigen kamerlid Lisa Niehoff die hier hard aan heeft meegewerkt.
Verder een mooie terugblik op het januari CVA 'Take a Risk' georganiseerd door onze kamer.
Lees het magazine nu hier.
Gezellige en productief avondje gehad met de Branding commissie.
Op 4 juli aanstaande is de allereerste editie van de JCI Kennemerland DRIVE-IN-PUBQUIZ 🚘. Vanuit je eigen auto/camper/busje kun je samen met je teamgenoten deelnemen aan een spannende PubQuiz.
Kijk voor alle meer informatie over het event en om jezelf op te geven op onze eventpagina!!
Op zaterdag 02 mei 2020 deelde JCI Kennemerland 2.800 tulpen uit aan mensen in Haarlem/ Heemstede die zich ten tijde van corona hun werk uitoefenen met de benodigde extra risico. Denk aan brandweerlieden,zorgverleners van ouderen en vuilnismannen.
tHulpactie
Met deze actie slaat JCI twee vliegen in één klap: de tulpen worden gered van de vernietigingsmachine en de werkende mensen krijgen de waardering die ze verdienen. De actie is niet door JCI Kennemerland bedacht en opgezet. Al eerder organiseerde JCI Amsterdam een dergelijke actie.
280 bosjes tulpen
In totaal werden 280 medewerkers verblijd met een bosje tulpen. Onder andere medewerkers van Sint Jacob, Spaarnelanden, Zorgbalans en de brandweer werden verrast met een bosje. De actie was bedoeld om de medewerkers een hart onder de riem te steken in deze tijden. Ook deze beroepsgroepen lopen extra risico en verdienen daarom een extra pluim.
Over JCI
JCI (Junior Chamber International) is een wereldwijd netwerk van jonge ondernemende mensen (tot 40 jaar) die met beide benen in de maatschappij staan. Samen organiseren we diverse initiatieven om, in onze eigen omgeving, positieve maatschappelijke veranderingen te
realiseren. Wereldwijd hebben we meer dan 200.000 leden verspreid over ongeveer 120 landen. JCI Nederland telt bijna 2.500 leden, verdeeld over zo’n 100 lokale verenigingen die Kamers worden genoemd, waarvan JCI Kennemerland er eentje is. Wil jij ook bijdragen aan
positieve verandering en leuke mensen leren kennen? Dan is er altijd een Kamer bij jou in de buurt! Kijk voor meer informatie op www.jci.nl.
Op 26 februari was de Kick-off van onze gloed nieuwe JCI Kennemerland Branding Commissie. Deze keer kwamen we samen in de prachtige kapsalon van Rose Heinze, Bohimea.
Op zaterdag 21 september 2019 was het World Cleanup Day: een krachtige 'groene golf' van opruimacties verspreid over 160 landen. JCI Kennemerland heeft in maar liefst twee uur tijd de binnenstad van Haarlem schoongemaakt.
World Cleanup Day is een wereld veranderend idee met een bescheiden oorsprong. Het idee ontstond in Estland uit een spontaan nationaal initiatief in 2008, toen 4% van de bevolking samenkwam om het hele land in slechts vijf uur op te ruimen. Het succes van deze actie verspreidde zich over de hele wereld. Op 21 september komen vrijwilligers in 160 landen samen om de wereld van afval te ontdoen. In Nederland worden er door de Plastic Soup Foundation en JCI Nederland tientallen lokale acties opgezet.
Haarlem is een duurzame stad. Er wordt steeds meer gedaan door onder andere het scheiden van afval. In 2019 was het de eerste keer dat deze stad deelnam aan de World Cleanup Day. JCI Kennemerland heeft dit initiatief genomen, omdat wij het belangrijk vinden om ons in te zetten voor de lokale maatschappij.
We verzamelden bij station Haarlem (buszijde) waarna er in meerdere groepen door de stad gelopen werd om afval op te ruimen. Aansluitend werd er bij La Place Dreefzicht een kop koffie of thee gedronken. Het was een geslaagde dag!
JCI Kennemerland organiseert het CvA congres op 18 januari 2020! Het centrale thema is: Take a Risk
Of je nu directeur bij een groot bedrijf, ZPP’er of specialist in het bedrijfsleven bent; met de snelheid van hedendaagse veranderingen word je continue geconfronteerd met risico’s. Graag neemt JCI Kennemerland jou op 18 januari aanstaande op een verrassende manier mee in de wereld van risico’s #nemen, #vermijden & #managen. Duik je als waaghals overal in en jaag je continu kansen na of ben je meer het type dat alle risico’s van te voren wil managen? Tijdens het congres krijg je als deelnemer volop inspiratie aangereikt. Leer van andere ondernemers, (ex-)politici en professionals hoe zij zijn omgegaan met de risico’s in hun carrière en welke kansen dat creëerde. Maar achterover leunen is er niet bij! Kijk snel in het programma om te zien wat je allemaal kunt verwachten.
Voor wie?
JCI Kennemerland zet op 18 januari 2020 Haarlem en omgeving graag in de spotlight. Het CVA congres biedt een afwisselend programma voor ondernemende JCI leden & niet-leden met voldoende ruimte om oude bekende te ontmoeten en nieuwe vrienden te maken. Neem dus gerust je collega’s mee en stap samen buiten jullie comfort
Overtuigd? Koop nu je tickets
Durf je het risico nog niet aan? Lees meer
JCI Kennemerland is ‘Business Buddie’ van UNICEF
JCI Kennemerland ondersteund diverse goede doelen. Dit jaar is er een nieuw initiatief ontstaan om kwetsbare kinderen te helpen. De opbrengsten van de jaarlijkse JCI Appeltaartenactie tijdens de Koningsdagmarkt in Heemstede gaat dit jaar naar UNICEF. Door ons als vereniging aan te sluiten bij het Business Buddies programma van UNICEF gaan we ons hiermee inzetten voor de rechten van kinderen. ‘We zijn superblij met de bijdrage van JCI Kennemerland’, aldus Joliene Heimgartner van UNICEF Nederland. ‘Zonder hulp kan UNICEF lang niet zoveel werk verzetten. Met dit bedrag kunnen we extra kinderen helpen in één van de vele landen waar we werken.’
De samenwerking is eigenlijk heel vanzelfsprekend, vertelt Marriet Rosier van JCI Kennemerland. ‘De belangrijkste doelen van JCI zijn persoonlijke ontwikkeling en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Door ons met UNICEF te verbinden zijn we een echte buddy en steunen we heel direct deze grote organisatie die op mondiale schaal kinderen extra hulp geeft. Het kunnen opgroeien in een omgeving waar je je talent kan ontwikkelen en kan inzetten zal uiteindelijk de wereld alleen maar beter maken.’
Dankzij de bijdragen van o.a. JCI Kennemerland als één van de UNICEF Business Buddies kan UNICEF zich de komende jaren inzetten voor bijvoorbeeld jongeren tussen de 10 en 18 jaar. In 2030 zullen er acht keer meer jongeren dan kinderen zijn. De meesten zullen in lage- en middeninkomenslanden wonen. Ze hebben allemaal recht op een bestaan waarin ze zich optimaal kunnen ontplooien, nu én in de toekomst.
Het is daarom belangrijk dat jongeren zich op hun toekomst voorbereiden, want dan is de kans een stuk groter dat ze later een baan vinden en bovendien mentaal en lichamelijk gezonder zijn. UNICEF wil hen een gereedschapskist geven. Met een goede opleiding kunnen jongeren een actieve bijdrage leveren aan de maatschappij en deelnemen aan de veeleisende arbeidsmarkt van de 21ste eeuw. En als ze weerbaar zijn en weten dat ze rechten hebben, kunnen ze beter voor zichzelf en anderen opkomen.
JCI Kennemerland is een vereniging met circa 40 leden en maakt deel uit van JCI Nederland, dat op haar beurt weer is aangesloten bij JCI International. JCI International is één van de grootste netwerken ter wereld, gelieerd aan de Verenigde Naties. Een belangrijk doel is persoonlijke ontwikkeling van haar leden, onder het motto ”Learning by Doing” en positieve impact realiseren op de maatschappij. Jaarlijks organiseert JCI Kennemerland op Koningsdag een appeltaartenactie in Heemstede. Dit jaar is de volledige opbrengst van de verkoop van zelfgebakken taarten gebruikt om UNICEF Business Buddie te worden.
‘Ieder bedrijf of iedere vereniging, groot of klein, is welkom zich in te zetten voor UNICEF’, zegt Joliene Heimgartner van UNICEF Nederland. ‘Dus: word UNICEF Business Buddie en maak met jouw bedrijf of vereniging een verschil in de wereld van kinderen, waar ook ter wereld.’
Zie voor meer informatie: www.unicef.nl/businessbuddies